Utan vatten och en damm

Ja, förra fredagen blev vi utan vatten här hemma. Pumpen pajade och vi ringde både elektriker och rörmockare. Dom var här hela fredagen men fick inte ordning på det hela med vår reserv pump vi hade.
Så i måndags fortsatte jobbet med att få tillbaka vattnet. Men då kom dom på att vi nog måste gräva upp runt brunnen på tisdagen så att vi kunde kolla om ejektorpumpen där nere var ok.
Sagt och gjort, fixade hit en grävare  med tillhörande gubbe och grävde upp det hela. Det visade sig då att vi tar in dagvatten i vår brunn, så det var väl tur i oturen att dom fick gräva upp där med. 
Så inget ont som inte för nåt gott med sig. Gäller lixom att vara positiv i detta med känner jag. 
Så ja, så här ser det ut just nu mellan orangeriet och växthustunneln hahaha, men nu blir det en pump direkt ner i hålet och ingen pump inne i min keramikverkstad. Det ska bli skönt att få bort den därifrån för den pumpen som stått har väsnats ordentligt kan jag lova. 
Men det är ju ingen vacker syn med en krater i trädgården hahaha
Samt slangar ur brunnen runt hela trädgården. Men äppelträdet Folke står pall mitt i smeten och håller ställningarna.
Lägger med ett kort uppe i från sonens rum hur det ser ut med  jättegrävaren haha. Oj oj, måtte vi få denna vattenpump inkopplad i dag fredag ( 1 vecka efter att vattnet försvann) Men men, kan bli en helg till utan vatten faktisk. Men håll tummarna för oss är ni snälla.
Men när vi ändå hade en sån där grävare på gården så bad vi honom gräva ut för vår damm. Vi hade ju redan börjat rensa bort träden, så när vi ändå skulle betala för hans tid så passade vi på.
Där bilden är knäppt kommer det att bli en spång över och till höger i bild vid de små kvistarna kommer det bli ett litet vattenfall och till vänster kommer det bli en sittplats. 
Nu väntar jag ännu mera på att våren ska komma lixom.
Vi fick ju denna snön i onsdags, så det har hela tiden varit grävbart nere i denna grop tills nu då den blev vattenfylld.
Men jag får iaf börja skola om lite plantor i helgen, det känns härligt att få börja med det nu faktiskt. 
På bilden är det svampgurka och paprika som står först på tur. 
Testade svampgurka inne i orangeriet förra sommaren men den blommade inte något utan växte sig bara jätte jätte lång. Så i sommar ska den få bo i tunneln så får vi se hur det går. Vore så skoj att få odla sin egen tvättsvamp tycker jag.
Åsså dessa små djur som ska vara med i allt hela tiden hahaha, detta är de övervintrande änglatrumpeterna i orangeriet som de kryper på. Men eftersom vi bara är i januari så kan jag knipsa bort alla dessa skott och spruta såplösning på plantan sedan. Så jag är inte särskilt bekymrad faktiskt. 
 
Idag har det varit en spännande dag på förmiddagen iaf. Jag har haft ett möte med ALMI och deras ena företagsrådgivare. Ett mycket positivt möte då jag kommit med i ALMI´s mentorsprogram 2020.
Jag har även fått en mentor som jag kan ha stöttning av i mitt företag, så ja som jag tidigare skrivit 2020 är mitt år, det känner jag på mig.
 
 
Kram Kram